Kort resume af vores tur til Bornholm
© AIK København 2007
     Alle AIK’erne mødte til tiden, så gik turen bare mod Ystad, over Øresunds-broen. Vi kom i god tid til hurtigfærgen til Rønne, og da vi var de sidste der kom ombord var det lidt svært at finde pladser samlet til alle 28, men turen gik fint. På Bornholm stod direktøren fra Strandhotellet og tog imod os. Her var 1. og eneste hurtel, der var et par fulderikker fra et andet selskab, som havde haft svært ved at huske tiden. Så vi kom lidt senere fra Rønne, men humøret var højt, så det gik hurtigt over. Personalet på hotellet havde sat vores nøglekort i værelsesdørene, så ved ankomsten skulle vi bare finde vores værelse.

Så var det tid til 1. hyggeaften med pølser og ost + friskbagt brød, så det var rigtig hyggeligt med lokalt ”Svaneke øl” eller hvad man ellers havde lyst til.

Lørdag gik vi lige en tur inden busrundturen, hvor vi bl.a. så en spætte sidde og hakke i en lygtepæl. Ved bussen stod vores guide Rene, som skulle vise sig at være en rigtig god og hyggelig guide. Han fortalte vidt og bredt om Bornholm. Ved Tejn fortalte han at det var et af de eneste steder i Danmark, hvor der var helleristninger, tegn af forskellig slags hamret ned i klipperne. Vi havde stop ved Østerlars Rundkirke, hvor vi fik historien om at kirkerne også var fæstninger, og at de derfor altid lå mindst 5 km fra kysten, så man ikke lige kunne blive overrasket af et angreb. Vi kørte forbi Kunstmuseet, som besøgsmæssigt kun skulle være overgået af Louisiana. Derefter kom vi til kongemindet ved Rytterknægten. Også her viste Rene sin styrke hans far som også var guide havde fået udleveret den originale nøgle, så vi fik mulighed for at komme op og se ud over Almindingen. Så gik turen til Ekkodalen, inden vi kørte til Strandhotellet, hvor vi spiste frokost. Derefter gik turen til Hammershus, som skulle være rosinen i pølseenden. Vi kom der op og der var næsten en stiv kuling, samt en meget fugtig tågebrise, så det var rigtig koldt, men vi fik dog alligevel lidt historie om de gamle ruiner. Det var bare Rene’s hjemme-bane.
     Ærgerligt at det var så dårligt vejr. Så var vi nået til lørdagens højdepunkt ”El grande finale” den store spisning 3 retter mad med vin af det kendte mærke ”ad libitum” og det var det. Da vi havde fået fyldt maverne var det tid til dans til det lokale orkester ”Bornholms Musik Express”. Det var et rigtig godt orkester der spillede mange af de melodier vi gamle AIK’er kendte. Til aftenens hygge havde vi desuden fået udleveret 3 speciale bornholmske pengesedler, som havde samme værdi som en drinks i baren, så det var jo en speciel ting at opleve de bornholmske penge. Så det blev en rigtig hyggelig aften.

Søndag efter morgenmad begyndte turen så småt at gå hjemover, der var lidt forskellig orientering om selve færgetransporten hjem. Vi kørte så lidt rundt på Bornholm, og efter et lille sammenstød med et tag i Gudhjem, kørte vi til Svaneke, hvor de fleste af os havde bestilt 3 stykker smørrebrød på restauranten ”Svaneke Bryghus”, hvor der om lørdagen er mulighed for at se hvordan man brygger øl i Svaneke. Først gik nogen af os en tur rundt i byen. Da vi kom forbi Svaneke Kirke havde der lige været gudstjeneste, så vi gik ind og fik lidt af kirkens historie fortalt af kirkens præst, så det var jo lige lidt ekstra lærdom på turen. Efter spisning kørte vi så mod Rønne, hvor det viste sig at vi skulle med den langsomme færge, så det blev en tur på ca. 2½ time. Turen gik fint, og vi fortsatte fra Ystad gennem Sverige til København, hvor vi landede ca. 19.30. Der var lidt forvirring, så vi ikke fik sagt ordentligt farvel og tak for denne gang. Så her lige til alle vi ikke fik sagt tak for turen. Rigtig mange tak for endnu en dejlig weekend med alle jer, håber i alle kom godt hjem det sidste stykke.